Акценти и изводи
Основни акценти и изводи
В периода 02-03 септември 2024г. се проведе Четвъртият международен образователен форум „Образованието през парадигмата на хуманизма и изкуствения интелект“, организиран от Община Варна в партньорство с Министерството на образованието и науката, Националното сдружение на Общините в Република България и ИКТ Клъстер Варна. Събитието се проведе в хибриден формат, включиха се над 200 структури и институции, с рекорден брой участници – 450, и представители от 7 държави.
Във форума взеха участие кметът на Варна, Областният управител, работодателски организации и синдикати в сферата на образованието, ръководители и педагогически специалисти от детски градини и училища, ректори и представители на академичната общност.
Водени от разбирането за необходими съвместни междуинституционални действия, участниците се обединиха около няколко акцента и извода и заявиха готовност за провеждане на съвместни срещи за постигане на договорености и разработване на конкретни дейности и мерки:
• Дигиталната трансформация в образованието е процес, който предполага намирането на баланс между изкуствения и човешкия/естествен интелект.
• ИИ може да подпомогне учениците, които срещат затруднения с темпото на учене, и децата със специални образователни потребности чрез индивидуализирано учене.
• ИИ е средство за развиване на умения, чрез които да се проявят креативността, критичното и абстрактното мислене; необходим е дебат, за да се избегне профанизирането на обучението.
• Бързото нарастване на използването на ИИ изисква от преподавателите да разполагат с основни познания за ИИ и за употребата на данни, за да могат да взаимодействат положително, критично и етично с тази технология и да използват пълния ѝ потенциал.
• Важно е образователните институции да развиват умения за правилно ползване на ИИ - новата грамотност. ИИ променя конвенционалния начин на преподаване, без да се пренебрегва фигурата на учителя/преподавателя – променя неговата роля и автономност. Важно е и как учителите ще се мотивират да задълбочат уменията си за ползването му за постигане на качествено образование.
• Използването на ИИ и данните е свързано и с рискове за неприкосновеността на личния живот, сигурността и безопасността особено когато става дума за ученици и млади хора. Необходими са насоки, които ще спомогнат да се гарантират отчитането на тези рискове и безопасността и защитата на децата ни.
• Важно е да се познават и спазват етични норми при използване на изкуствения интелект както от учители, така и от учениците и обществото.
• Новата реалност поставя въпроса за благополучието и менталното здраве на учащите се, като извежда на преден план социално-емоционалните умения и интелигентност.
• Ранното детство е ключово за развитието на човека. Съвременните модели за първите седем не само обгрижват деца, а трансформират държави.
• Укрепване на партньорството между бизнеса, образованието и науката , което да насърчи правилното ползване на ИИ и социално-емоционалното учене.
• Изкуственият интелект е тук и ще остане. Той има потенциал да трансформира образованието.