Акценти и изводи
Основни акценти и изводи
В периода 09-10 октомври 2025г. се проведе Петият международен образователен форум „Градът като учебна площадка. Използване на градската среда за модерно и качествено образование“, организиран от Община Варна в партньорство с Министерството на образованието и науката, Националното сдружение на Общините в Република България и ИКТ Клъстер Варна. Събитието се проведе в хибриден формат и в него се включиха над 280 структури и институции, над 400 участници и представители от 6 държави.
Във форума взеха участие и.ф. кмет на Варна, Областният управител, работодателски организации и синдикати в сферата на образованието, ръководители и педагогически специалисти от детски градини и училища, ректори и представители на академичната общност и неправителствения сектор.
В рамките на събитието традиционно се проведе и ученическа и студентска секция под надслов „Учащите на Варна представят“. За първи път като част от събитието беше реализирана кръгла маса „Общи хоризонти: Варна и Реджио Емилия в диалог за детството и града“
Форумът постави важни въпроси:
- Как можем да превърнем публичните пространства в живи класни стаи?
- Какви нови партньорства между училища, университети, общини, културни институции и бизнес са нужни, за да създадем град, който учи и вдъхновява?
- Как чрез образование в града можем да изграждаме активни, отговорни и креативни граждани?
Водени от разбирането за необходими съвместни междуинституционални действия, участниците се обединиха около няколко акцента и извода:
- Провеждането на 5-ия международен образователен форум във Варна на тема „Градът като учебна площадка. Използване на градската среда за модерно и качествено образование“ показа, че съвременното образование излиза все по-смело извън рамките на класната стая. Форумът събра участници от различни държави и градове, които споделиха идеи, опит и добри практики за това как градската среда може да се превърне в естествено пространство за учене и развитие.
- Основният извод е, че ученето е навсякъде около нас. Улиците, парковете, музеите, галериите, културните институции и дори бизнес средата могат да бъдат част от образователния процес. Градът предоставя богат контекст за опитно и проектно-базирано обучение, при което младите хора учат чрез реални дейности, изследвания и взаимодействие с общността.
- Форумът подчерта значението на партньорството между училища, университети, общински структури и неправителствени организации. Образованието придобива ново измерение, когато се основава на сътрудничество и обмен между различните сектори на обществото.
- Градът като учебна площадка и използването на градската среда за модерно и качествено образование“ насърчава учене чрез преживяване и практика. Учениците могат да решават реални градски проблеми — екологични, социални, архитектурни — като по този начин развиват критическо мислене, гражданска ангажираност и отговорност.
- В дискусиите на форума се заяви необходимост от нови образователни модели.
- Форумът показа, че традиционното образование трябва да се преструктурира, за да интегрира градската среда — чрез междупредметни проекти, дигитални технологии, открити уроци и обучение в реална среда.
- Дискусиите показаха, че градът вече не е просто среда или фон, а активна, жива учебна площадка, където традиционните стени на класната стая се разпадат, за да дадат място на иновация, сътрудничество и практически умения.
- Налице е пряката връзка между устойчивото развитие на града и образованието.
- Фокусът върху активното гражданско участие подчерта необходимостта от дигитални умения и грамотност за планиране на общността, като образованието е мост между граждани, местна власт и експерти.
- Подчертано беше присъствието в дискусиите на дигиталните технологии и преди всичко на изкуствения интелект.
- Изкуственият интелект не е просто инструмент, а фундаментална част от модерната образователна екосистема.
- Най-ефективното обучение често се случва, когато теорията се среща с практиката, а учебните цели се преплитат с живота на общността.
- Бъдещето на образованието е в хармоничното съчетаване на човешката креативност, критично мислене и емоционална интелигентност с трансформиращата сила на технологиите и стимулиращите възможности на градската среда.
- Възпитанието на града може да е в положителна или отрицателна посока и трябва да сме внимателни коя посока избираме.
- Психичното здраве е ключов фактор за израстване, на който трябва да обърнем внимание, както и правата на децата за хармонично израстване и как те биха допринесли за облика на града, в който живеят
- Фактът, че Варна е домакин на такъв форум, подсказва, че градът има потенциал да бъде модел на „учещ град“, където образованието, културата и местното развитие вървят ръка за ръка.
Образователният форум ни помогна да погледнем на града по нов начин – не само като място за живот, обучение, работа и култура, но и като отворена учебна среда. Улиците, сградите, парковете, хората и техните истории могат да бъдат най-добрите учители, ако се научим да ги слушаме и наблюдаваме.
Нашата обща цел е да откриваме потенциала на всяка улица, парк, музей, библиотека или обществено пространство като „жива класна стая“, където образованието излиза извън стените на институциите и среща хората там, където те живеят, учат и творят.